Ladys nite out in Lindstrom, Minnesota!

You know what?
Jag har förflyttat mig till ny destination - Lindstrom, MN!
Även kallat "America's little Sweden"
Denna staden var anledningen till att jag överhuvud taget tog min semester vecka i USA.
Jag tänkte faktiskt berätta hur allt bara "föll på plats" i mitt lilla huvud en dag när jag stod och diskade.
Min värdpappa D var hemma från jobbet en dag för ca 3 veckor sedan. Han satt i matsalen och jobbade då han helt plötsligt sa ; "Angie! Are you coming with us to CT?" Ehm, jo det hade jag tänkt, svarade jag lite förvånat. "Good!! It so beatiful up there!" Efter att vi pratat lite om CT och hur vackert det är där uppe så återgår han till jobbet framför datorn och jag återgår till mitt diskande. Mitt huvud var fullkomligt tomt när jag helt plötsligt kände att 6-10 Juli lät så himla bekant? Kunde jag ha läst om det i min Turist katalog om Minnesota som jag beställt bara 2 veckor tidigare? Jag bokstavligt talat släppte allt jag hade i mina händer för att rusa upp för trappan och rota fram katalogen. Bläddrade fram till sidan där det stod information om Minneapolis/St.Paul.
July 6-10 Karl Oskar Days - Lindstrom,MN

Yesyesyesyesyesyesyes, jag ska till Lindstrom! Jag hade redan då bestämt mig! Fast att jag många gånger efter det velat fram och tillbaka!
Nu i skrivandes stund kan jag lugnt och sansat säga att jag absolut tog rätt beslut till att åka till den svenska lilla guldklimpen uppe i Minnesota - Lindström "The sister city to Tingsryd, Smaland" :)


Så efter att jag checkat ut från mitt hotell rum i Minneapolis tog jag en taxi till Lindstrom som ligger ca 1 timme uppåt i staten. Taxi snubben var en kul typ på 23 bast som pratade hela tiden! Det var jätte kul att få se lite natur. Det är väldigt likt sverige så jag förstår att svenskarna faktiskt Emigrerade till just denna stat! Taxi snubben berättade bla att hans farmor kom från Sverige(hon var tyvärr inte vid liv) och att när han var liten och hon tog fram lutfisken sprang alla barn för det var ingen som tyckte de var gott " It's invisoble and taste NOTHING!" hahah! När det varit tyst en stund säger han halt plötsligt "Do swedish meatballs acctualy excist?" Då höll jag på att dö av skratt! "Wow, okej! I thought it just was something my grandma' made up!"

När vi äntligen hittade rätt sa vi tack och hej till varandra.
Mitt rum, eller jag skulle mer vilja kalla det lägenhet, är riktigt riktigt mysig! Väldigt mycket wood. Tror inte jag kommer kunna ladda upp bilder, tyvärr. Jag är verkligen jätte ledsen för jag har tagit så mycket fantasktiska bider men det får nog helt enkelt vänta tills jag kommer hem på söndag kväll...
Efter att jag bytt några ord med mammsen och pups bara för att let them know that I'm alive and fine :), gick jag ner till informations huset som ligger precis jämte för att få lite info om karl oskar days 2011. Det var en jätte mysig tant som berättade allt för mig och gav mig mycket bra information! Så det första jag gjorde efter att ha pratat med henne var att gå ner till den lilla stranden dom har här där det var fullt av folk och jätte mysigt att sitta och slappa! Har varit 30 grader här så det var riktigt skönt :) Innan jag gick hem besökte jag en liten bensin station där dom säljer lite matvaror. Inte mycket men jag fick med mig en smörgås, gröt, yoghurt och färska jordgubbar för att ha till frukost imorgon!
När jag lämnat av grejerna i kylskåpet gick jag ner och drack kaffe på "Swedish Inn resturant" där jag pratade lite med servitrisen som var en jätte söt 18 årig tjej som skulle börja studera språk och som i framtiden vill jobba med barn. Lite roligt var att hon inte hade en j*vla aning om var en aupair är. Då märker man att man kommit ifrån "civilisationen" lite ;)
När klockan slog 4 drog jag till en lite butik där man fick en goodibag med en liten lapp i med alla butiker i lindstrom och även ett armband som man skulle samla fem berlocker till genom att gå runt till alla butiker på lappen, sticka in huvudet, få en stämpel på papperet och fråga snällt fall dom hade en berlock. Jätte rolig ide, jag älskar den! Så nu har jag besökt alla butiker och inhandlat en liten födelsedags present till lilleman som fyller år snart, en t-shirt och vykort. Jag gick tillbaka till info huset för att få en stämpel och berlock av dom. Hon jag hade pratat var där och utbrast när jag kom in genom dörren " She's from Sweden!!! And came all the way just to visit Karl Oskar days! How cool?" Så då var det en annan kvinna som började prata på om att hennes syster pratar flytande svenska och tog mitt mobil nr osv. Sedan var det ytteligare en kvinna som tyckte jag var CRAZY som åkte alldeless själv som nittonåring! Hon bjöd med mig imorgon på paraden. Jätte mysiga allihopa! Pratade även med en tjej i en annna butik där jag köpte en tröja som kunde prata svenska, hör och häpna! Hon var i 45 år åldern och hade fått lära sig det i skolan. Nu är det tydligen bara en skola kvar i Lindstrom som lär ut svenska. Kändes lite tråkigt men ändå kul med någon än ingen allt. Wow, asså jag kan inte berätta om alla underbara människor jag pratat med idag men ja, det var bara några.
En av det roligaste grejerna är att i varje butik finns det turistsaker. Dom har för amerikanskat (säger man så när det är tvättemot försvenskat?) usch da. Och jag håller på och dö varje gång jag läser det för det låter så himla kul! Och dom använder det oxå, det är väl det roligaste! Usch da på svensk/amerikanska blir Uff da.

Åt på berömda Dary Queen innan jag gick hem och slog mig ner i soffan framför TV för att försöka sammanfatta alla intryck jag fått idag!

Nu är klockan kvart i elva och det är dags att gå till sängs efter en kall dusch. Imorgon väntar en dag på beachen! Och även parad på kvällen:)

Love,
A

 


Kommentarer
Postat av: Sandra

Så kul att du gillade Minnesota:) Jag älskar verkligen MN och speciellt Minneapolis. Jag var au pair där 07/08 och nu planerar jag att flytta tillbaka dit. Jag besökte så klart Lindstrom under mitt år också:)



När det gäller uttrycket "Uff da" så är det inte omgjort eftersom det inte är svenska. Det är nämligen ett norskt uttryck som många använder i Minnesota men även i andra delar av USA :)

2011-08-12 @ 05:21:46
URL: http://www.stoppstanna.com/sandra/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bloglovin

RSS 2.0