Första dagarna på mitt äventyr.

Vad ska man börja?
Jag och Jenny sa hejdå till våra familjer på Landvetter flygplats i måndags (27 dec).
Visst grät jag! Men inte så mycket som jag hade ställt in mig på! Jag tycker det kändes rätt okej att ta farväl av dom för då vet jag ju att jag äntligen får börja mitt äventyr.
Innan jag och J gick på flyget tog vi oss en macka och då gick strömmen på flygplatsen men den kom tillbaka sen så det va ingen fara. Vi pratade hela vägen till London, Heathrow. Försökte lära känna varandra. Flygresan gick jätte bra! Väl framme i London får vi reda på att vårat flyg till Newark är cannceld pågrund av ovädret som härjar i USA. Så vi får hämta ut vårat baggage och ställa oss i en kö som är säkert 1 km. När vi stått där i ca en timme kommer den andra svenska aupairen som flygit från Stockholm. Hon presenterar sig som Julia och kommer från Boden. Efter sex timmar i kön kommer flygpersonalen med mackor och smouthis till oss. När vi stått i kö ytteligare en timme kommer vi fram till en disk och får prata med en kvinna som sätter oss på en väntelista till ett flyg 10:25 på tisdag morgonen. Vi får en adress till ett hotell som vi får sova på natten tills tisdag. Vi tar en taxi till hotellet som kostar 20£. Käkar middag och sen går och lägger oss.

På tidags morgonen ringer klockan 06:30. Dags att gå upp för att äta frukost och sedan åka till flygplatsen igen. Får ställa oss i en kö på ca en timme innan vi kan komma fram och prata med Brithis Airways personal. Då säger den kvinnan att vi inte alls står på någon väntelista(!!!). Vi blir väldigt besvikna, arga och ledsna. Men kvinnan bokar om oss på ett flyg på fredag. Och sätter upp oss på väntelistan till ett flyg 10:25 på onsdag morgon.
Efter detta sätter vi oss på en bar/resturant, tar oss var sin öl och beställer in fish&chips. Och då menar jag världens största fish, omg!! När vi ätit upp så var klockan ändå bara 12, så vi gick och satte oss på flygplansgolvet för att sova några timmar. När vi vaknade igen gick vi tillbaka till baren och beställde en macka och varm chocklad. Där inne i deras soffa satt vi tills personalen sa till oss att vi var tvungna att gå. Så då gick vi och letade upp en dator och la i några mynt. Men efter typ 20 minuter så hänger sig datorn så tiden stannar vilket betyder att jag satt vid datorn i 3 timmar och behöver bara betala 2£. Wihoo! Skypade med Martin gullet i två timmar. Beklagade mig lite över situationen, men han stöttar mig till hundra procent vilket känns så jäkla skönt!
Vi tre tjejer turas om att sitta vid de två datorerna som vi invaderat. När klockan sen börjar närmar sig 12 på natten stänger vi ner och går för att borsta tänderna. När vi gjort det går vi till "kön" som vi ska stå i på onsdag morgonen. Tänkte att det är bättre vi ställer våran packning där påengång. Så jag radar upp fyra stolar och lägger mig och sover på medans Julia&Jenny lägger ut newspaper tidningar på golver och sover där. Ser ut som värsta uteliggarna, haha! Jag somnar på en gång!

Vi vaknar igen vid fem på morgonen när disken snart ska öppna. Vi står först i kön!! När vi får prata med diskpersonalen säger dom att vi ska komma tillbaka om ca en timme igen. Så vi går och äter en macka och ställer oss för att vänta. Dom skulle ropa upp våra namn fall vi kommer med planet. Ingenting händer. När vi stått och väntat i ca två timmar tycker jag att det börjar kännas fel. Så jag tar med mig Julia fram och haffar tag i en av personalen och frågar hur det ser ut för oss. Då har hon fattat fel och tar våra pass och går i väg till en dator medans hon säger till en annan snubbe att ringa ett samtal. Efter några sekunder säger hon till oss att komma med våran packning. HON HAR TRE PLATSER TILL OSS!!!!! Allt går så himla snabbt att man knappt hinner tänka eller andas. Vi har ca 5 minuter på oss att springa igenom pass/säkerhetskontroller mm. Såklart piper det för mig i säkerhetskontrollen. Hade glömt mobilen i fickan. Blir kroppsvisiterad. Allt är ok. Sen piper det för Jennys väska. En colaburk! Äntligen igenom. Springer ner för en rulltrappa, svetten rinner MEN vi hinner med bussen som tar oss till flyget!!!! Fatta ni hur glada och uppspelta vi vart då!? När vi insåg att vi inte kommer behöva spendera ennu en natt i London. Obeskrivbar känsla! Så häärligt! Dock fick vi inte sitta tillsammans på planet. Men vad gör det? Flygresan gick jätte bra! God mat och bra filmer visades. Tog ca 8 timmar. Jag får hålla tårarna tillbax när jag kollar ner på landet jag alltid drömt om att besöka. Alla kommer igenom säkerhetskontrollen där en polis tittar på alla papper, ger stämplar och fingeravtryck. När vi sen står och väntar på vårat baggage ringer jag till mamma och storgrinar "JAG ÄR I AMERIKA!Äntligen." Vilken känsla! Jag och Jenny får vårat bagge, men Julias kommer inte. Det är kvar i London. Stackars Julia! Hon får skriva på papper och sedan ger det henne ett kort med 50$ för att köpa kläder. Vi hittar taxigubben som ska ta oss till hoteller. Det är en aupair till från Nederländerna. Det tar ca 1½ timme att komma till hotellet. Påvägen får jag se 100 tals trucks! Fytusan va häftigt! Vad många intryck!
När vi kommer fram till hotellet får vi prata med Denise som är en ledare. Hon säger att vi kommer börja "skolan" på lördag och åka vidare till våra värdfamiljer på måndag. Vi blir vääldigt besvikna! Och hon ber hundra gånger om ursäkt, och säger att hon förstår att vi känner oss terriable. Vi fick rumsnycklarna och insåg att vi kommer inte få dela rum, surt!!
Gick upp och lämnade våra grejer och tog en dusch. Det va nog det skönaste jag har gjort på år och dar! Sedan gick ner igen för att käka middag. Beställde nån typ pitabröd med kyckling och olika dipper, mums! Tror jag redan har gått upp 5 kilo(skämt)..
När vi ätit färdigt så tog vi våra prylar med oss och gick upp på Julias rum för hon hade ingen rumskompis så vi sov alla tre i hennes rum, mysigt! :) Skönt att inte behöva sova med främmligar! Somnade som stockar när klockan var ca 9pm.

Jag har säkert inte fått med allt det jag vill men här är iaf ett smakprov av alla grejer vi gjort det första dagarna på vårat äventyr :)

Här kommer lite bilder!

Glada aupairer i väntan på inchekning på Landvetter.


Jag & Jenny på flyget till London


Hej lång kö på Heathrow flygplats!


Äntligen lite mat (en macka) efter 7 timmars köande!


Påväg till hotellet i London.


Så såg det ut.


Soffpotatis!


Julia sover gott!


Data nördar!


Sleep well at Heathrow airports floor!


På bussen till flyget. We did it! På helt egen hand, utan någon som helst hjälp av aupair in america fixade vi 3 flygstolar till Newark. Japp vi va stolta!


Lite flygplans mat.


AMERIKA!!


Ni kanske inte ser det men det hänger en massa elledningar uppe i luften. Och då menar jag en massa! Inte alls som hemma i Svearike.


Påväg till hotellet i Stamford, Conneticut.


Full trafik över bron.

Detta är bara en liten del av alla bilder jag tagit!
Puss&Kram skumbanan.


Kommentarer
Postat av: Anna

Åh vad roligt!! kul med att det var fler tjejer än du som skulle dit samtidigt ju! :)

2010-12-31 @ 16:04:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bloglovin

RSS 2.0